Nationale Weekend van het Verdedigingserfgoed

Forten Nederland organiseert op 18 en 19 april 2026 voor de derde keer het Nationale Weekend van het Verdedigingserfgoed. Forten, vestingen, bunkers en linies in de etalage! Tijdens dit weekend openen zoveel mogelijk locaties hun deuren, van de Romeinse Limes en de Hollandse Waterlinies (beide UNESCO Werelderfgoed) tot de Atlantikwall en erfgoed uit de Koude Oorlog.

Zet 18 en 19 april 2026 met grote letters in je agenda en doe mee, want in de communicatie wordt groots uitgepakt dankzij de steun van de VriendenLoterij!

Zorg dat jouw activiteit erop staat!
Geef je programma door aan bram@fortennederland.nl of plaats het zelf in de Liniecommunity met ✅ bij Weekend van het Verdedigingserfgoed. Ook reguliere openstellingen en rondleidingen in dat weekend kunnen worden meegenomen. Wacht niet te lang en zorg dat jij straks op forten.nl te vinden bent.

Doe mee en promoot het Nationale Weekend van het Verdedigingserfgoed
Plaats het op social media en laat jouw bezoekers zien dat je meedoet. Voor verschillende locaties hebben we vorig jaar al materiaal gemaakt. Deze kan hergebruikt worden. Heb jij deze nog niet en wil je ook een grotere uiting op je locatie (een vierkante banner van 120 × 120 cm die ook buiten kan hangen)? Vul dan dit formulier in.

Downloaden Banner

  • Download hier de banner voor jouw fort locatie.
  • Download hier de banner voor jouw vesting.
  • Download hier de banner voor jouw koude oorlog locatie
  • Download hier de banner voor jouw bunker locatie.

Wil je een eigen ontwerp voor jouw locatie? Laat het ons weten, dan maken wij er één op maat.

Promotie van het event

Forten Nederland zet in op een mix van online en offline middelen en signing (promotiemateriaal) op locatie zoals:

  • Website forten.nl met speciale landingspagina
  • Landelijke sociale media-campagnes
  • Bannering via de STER, DPG-media, Dagjeweg.nl en Google Display
  • Online campagne via Kidsproof landelijk
  • Online video’s via de STER
  • Advertenties en artikelen in specifieke kranten en magazines (o.a. Volkskrant, Trouw, Parool, SeniorenWijzer en Geschiedenis Magazine)
  • Free publicity
  • Radiocommercials (Sky Radio, Radio 10, Radio 1,2, 3FM, Radio 5, Radio Klassiek en alle 13 regionale omroepen).
  • Flyers/ posters/ banners op elke locatie indien gewenst

Deelnemer worden

Wil je met jouw locatie meedoen aan het Nationale Weekend van het Verdedigingserfgoed, maar ben je nog geen deelnemer bij Forten Nederland? Sluit je aan bij ons netwerk en werk samen met andere locaties om het verdedigingserfgoed zichtbaar te maken. Lees hier meer over alle voordelen voor deelnemers of schrijf je direct in: Ja, ik wil deelnemer worden.

Altijd op de hoogte?

Blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen in de waterlinies en schrijf je in voor onze digitale nieuwsbrief FortenNieuws.